maandag 4 oktober 2010

Stripwereld schreeuwt moord en brand!

De gemoederen van menig striptekenaar raakten verhit na de stripoproep van de Nederlandse krant Het Parool: Stripvrijplaats! Het Parool zoekt een nieuwe cartoonist!

Tot zover het goede nieuws.

Het Parool stelt de ruimte beschikbaar voor álle lezers die ooit een tekenpen ter hand namen en zich tot een cartoon waagden. Elke week mag een professionele óf niet-professionele tekenaar zijn kunstjes tonen. Onbetaald.

Professionele tekenaars schreeuwden moord en brand. Broodroof van het zuiverste soort. Uitbuiting. De Nederlandse tekenares Sandra de Haan richtte zelfs de facebookpagina 'Stripmakers zouden geen gratis strips aan kranten moeten leveren' op.

Klopt. Het is een mooie manier om de vrije ruimte te vullen én de lezer te betrekken. Dus, vanuit het standpunt van Het Parool: goed gedaan.

Vanuit het standpunt van de professionele tekenaar kan je twee dingen doen. Je mateloos ergeren en niet ingaan op de oproep. Óf je werk een week lang onbetaald in de belangstelling stellen en ervan uitgaan dat de vijver van interessante inzendingen snel leegloopt en Het Parool uiteindelijk de leukste cartoonist zal vragen om dagelijks betaald te publiceren.

Ik heb beide gedaan. Me mateloos geërgerd. Én nieuw werk ingestuurd.

Ben ik hypocriet? Doe ik aan broodroof? Steek ik andere tekenaars een mes in de rug?

Wedden dat er nog professionele tekenaars zwichten?

Van maandag 18 oktober tot en met zaterdag 23 oktober is mijn werk te zien in Het Parool.

Het wordt wat anders dan mijn AAaRGh...-cartoons. Hierbij een voorsmaakje. (Voor Het Parool selecteerde ik zes andere cartoons)



4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Kijk, zo kom je nog eens iemand tegen... Eerst op stripster.nl, nu in het Parool. Ik volg je op; vanaf de 25e ben ik aan de beurt. Groet; Ranzah

15 oktober 2010 om 06:14  
Anonymous www.aaargh.be zei...

Hallo Ranzah,
Het was een moeilijke overweging of ik nu wel of niet op de oproep zou ingaan, maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan omdat het maar een weekje is en ik het materiaal toch liggen had.
Maar ik begrijp de hetze rond de gratis publicaties wel.
We kunnen alleen maar hopen het het Parool uiteindelijk één of meerdere cartoonisten betaald laat publiceren en niet eindeloos profiteert van het goede karakter van heel wat tekenaars...
Is er een plek waar ik jouw werk kan zien?

15 oktober 2010 om 07:21  
Anonymous Ranzah zei...

Ik heb er ook lang over na moeten denken, maar dat was niet omdat ik twijfelde aan de integriteit van het Parool. Ik ben een amateur striptekenaar die in de vrije uurtjes geniet van het tekenen van stripjes, en ineens stond ik middenin een kleine rel (ik heb wel het een en ander naar m'n hoofd gekregen op forums).
Op zich begrijp ik de hetze ook wel, maar ik vind dat de beroepstekenaars zich wel erg snel bedreigd voelen. Bovendien heeft het Parool ook aangegeven dat het om een tijdelijke actie gaat, en dat ze zeker weer met een betaalde strip verder gaan als de ctie voorbij is.
In de kunstwereld (waar ik vandaan kom) is het heel gebruikelijk om je werk eerst een tijd gratis tentoon te stellen voor het zijn vruchten afwerpt. Ik denk dat dit niet anders is, al is het natuurlijk wel meteen op een erg mooie plek.
Mijn werk kun je zien op http://stripster.nl/strips/pagina.php?id=5880&p=1
Ps: gewoon uit nieuwsgierigheid; kun jij inmiddels rondkomen van je werk?

16 oktober 2010 om 02:29  
Anonymous AAaRGh... zei...

Het verbaast me ook dat beroepstekenaars zich zo snel bedreigd voelen. Tekenen is al een vijftal jaar mijn beroep en ik voel me hoegenaamd niet bedreigd door die ene gratis plek. Al is het natuurlijk wel jammer dat het allemaal kadert in bezuinigingsplannen en daardoor de algemene kwaliteit van cartoons en strips dreigt te verwateren. Mocht de krant van een tekenaar verlangen om een jaar lang gratis te publiceren, dan zou dat maar al te gek zijn. Maar dat ene weekje.
En laat ons eerlijk zijn: het 'grote geld' valt niet te verdienen bij kranten. Kranten en tijdschriften zijn handige media om je werk te promoten, om een groot publiek te bereiken en je werk bekend te maken. Doordat kranten en tijdschriften frequent verschijnen, bieden ze wel een mooie inkomenszekerheid.
De meer lucratievere opdrachten krijg je vanuit de reclamewereld. Niet noodzakelijk grootschalige campagnes, maar ook cartoons en strips op maat voor bedrijfspublicaties. Niet altijd de luchtigste onderwerpen, maar nét daarom interessant voor het bedrijf om het wat luchtiger te maken met cartoons.
Om op je vraag te antwoorden: ja, ik kan er al een vijftal jaar van leven. Maar onderschat het niet. Ik maak gemiddeld 20 cartoons per week.

18 oktober 2010 om 00:57  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage