vrijdag 26 september 2008

Beroep: uitgekakt worden

Cartoons publiceren op het internet. Het maakt je hard. Beenhard!

Sinds enkele maanden publiceer ik naast mijn dagelijkse cartoon voor de Nederlandse krant Sp!ts elke dag een cartoon op de Sp!ts-website http://www.spitsnieuws.nl/. In tegenstelling tot een krant waar je nooit rechtstreekse feedback krijgt over je cartoons, staan op het forum van deze website al enkele maanden de baggersluizen wijd open. Een bloemlezing.

* "Net zo leuk als de vorige 119. Jammer genoeg waren die niet leuk." Toko Bali 25-09-08 12:05 "
* -1... Humorloos, oude grappen, opnieuw herhaald, grap zelfs verkeerd verteld." Emotion 25-09-08 12:18
* "Stoort het als we Mario negeren?" Pimpiemol 25-09-08 14:06
* "Dit is toch helemaal totaal niet grappig? Dit is echt veruit de niet-grappigste van allemaal...wat TE simpel zeg dit...moet bijna huilen" Datdenkikookwel 26-09-08 02:14

Ik kan niet zeggen dat de reacties me niets doen. Wanhoop, twijfels, frustraties kruisten de eerste weken mijn pad. Hoeveel keer heb ik mijn eigen potlood niet tegen de straatstenen gekeild? Ze zijn zo confronterend, zo destructief ook, die reacties. Vooral voor het zelfvertrouwen. Zijn het wérkelijk zulke slechte cartoons die ik maak of is het een minderheid op het internet - voor wie het sowieso nooit goed is - die dat vindt?

Gelukkig bleven positieve reacties niet lang uit.

* "Haha, ik vind hem leuk! +1" Lille 26-09-08 12:59
* "Zeer geslaagd +5" Tobi 26-09-08 13:53
* "leuke cartoon hoor. over nagedacht" Dawntracker 26-09-08 14:24

Een gezond tegengewicht voor de kilometerslange scheldproza die mij door het strot worden geramd. Ik ontwaar zelfs een lichte vorm van objectiviteit, waarbij mensen die alleen maar schelden nu en dan al eens een cartoon met een plusje belonen. De lat ligt hoog, maar als een cartoon écht de moeite is, blijkt zelfs de meest kritische reaguurder te plooien.

* "Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik het al lang opgegeven zou hebben als, bij alles wat ik deed, ik afgeblaft werd door de grote meerderheid. " MichaelS 26-09-08 11:39
* "Even voor de duidelijkheid; ik vind 't juist knap dat 'ie doorwerkt terwijl 'ie misschien het gevoel hebt niet gewaardeerd te zijn. Dat bedoelde ik meer met 'dat zou ik zelf niet kunnen'. Dat en ik heb geen gevoel voor humor." MichaelS 26-09-08 12:19

De aanhouder wint. Én de uitdaging voor de perfécte cartoon. Perfect want grappig. Perfect want kritisch. Perfect want perfect getekend. Perfect want perfect voor jong, oud, dom, slim. Perfect want perfect voor IEDEREEN. Wordt moeilijk. Maar ooit lukt het.

12 reacties:

Blogger Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zei...

Wij, von Das VonFrikSchoten Gehirn Institut(VFGI), zien je publicaties op Spitsnieuws i.c.m. de reaguursels als een "Work of Art in Progress". Wij kijken elke dag even. Soms een naïef pretplaatje met een sliert zure zeikwijven er onder; soms een rake met kinderlijke reaguursels als +1 tot gevolg. Kostelijk vermaak.

27 september 2008 om 13:15  
Blogger FreeDutch zei...

Spitsnieuwslezers zijn geen representatieve Nederlanders en de mensen die berichtjes plaatsen op die website al helemaal niet. :-)
Als Nederlander die in België heeft gewoond, merkte ik ook dat er een groot verschil is tussen Nederlandse en Belgische humor.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar de cartoons/schetsen die de krant niet halen. Die verdienen eigenlijk nog een kans.

28 september 2008 om 11:19  
Anonymous Anoniem zei...

Jouw cartoon is de enige reden dat ik de Spits nog lees. Keep up the good work :D

28 september 2008 om 15:20  
Anonymous Anoniem zei...

Och een beetje kritiek is niks mis mee! Ik heb zeer zeker leuke cartoons langs zien komen. Is het niet zo dat de tendens tegenwoordig een stuk positiever is?

29 september 2008 om 09:46  
Blogger . zei...

Ik lees ook regelmatig reacties van scholieren die serieus verontrust zijn door de niet kloppende verhoudingen van je figuren. Die hebben er iig helemaal niets van begrepen en zijn onbedoeld zelf heel erg grappig. Ik lach me altijd gek om je mannetjes. Nog voor ik de tekst heb gelezen. Strakke tekeningen en goeie grappen. Er zit wel eens een mindere bij maar hey! welke cartoonist heeft dat niet?
Laat ze lekker door hun reet zakken! Hoop nog vele prenten van je te mogen zien.
Erik

30 september 2008 om 02:11  
Blogger Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten zei...

Kijkt! Nu hoor je het ook nog eens van een ander...Berg je placebo's maar weer op...;-)

30 september 2008 om 08:31  
Blogger Unknown zei...

Ik zit in elk geval luidop te gniffelen op mijn werk.

6 oktober 2008 om 05:17  
Anonymous Anoniem zei...

Hey trek het je niet aan.

Die lui die reageren zitten toch op niveau 0 of daaronder qua reacties.
Al die geenstijl lui kunnen niet normaal reageren stelletje imbecielen zijn het.

Ik vind ze wel gaaf ;)

9 oktober 2008 om 01:16  
Blogger Nikki zei...

Oi, ik zorg voor animaties bij de lokale televisieomroep, en ik bekijk uw cartoon altijd in de Spits wanneer het maar kan. Daar moet ik bijna altijd wel flink om lachen, en laat ik 'm ook ook aan anderen zien, die vervolgens ook moeten lachen. Ik ben 'n groot fan van strips, cartoons, en tekenfilms, en u behoort tot mijn favorieten!

18 februari 2009 om 19:27  
Blogger Aaargh zei...

Hallo Nikki,
Wat een leuke aanmoedigende reactie! Ik doe inderdaad mijn best om elke dag opnieuw een leuke cartoon te maken. Het maakt me blij dat dat ook regelmatig lukt.
Wat doe je precies van animaties bij de lokale televisieomroep? Wij - hier in België - hebben ook regionale zenders, maar zij maken nooit gebruik van animaties.
Groetjes,
Mario

18 februari 2009 om 22:59  
Blogger jangojim zei...

ik weet zelf hoe moeilijk het is om goeie cartoons te bedenken. En dat lukt heus niet altijd, je kan dat niet forceren. Je gaat een gevecht aan met je eigen brein en worstelt met inspiratie of bronnen die je inspiratie zouden moeten geven. Mensen begrijpen niet dat er veel werk in zo 1 tekeningske zit. Als ze je dan afkraken is dat een persoonlijke aanval. Cartoons zijn ook niet de meest dankbare kunstvorm. Mensen kijken er gemiddeld 10 à 20 seconden naar, maar als ze goed zijn blijven ze hangen en denken mensen er later aan terug. That's totally worth it.

kritiek geven is het gemakkelijkste wat er is en zeker op internet, dat kost iemand maar een paar seconden. Laat je daardoor zeker niet ontmoedigen. Ik daag zo'n zageventen uit beter te doen, want je hebt al n heel oeuvre bijeengekregen van kwaliteit en kwantiteit. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed, da kan ook ni, maar ze zijn leuk en je levert goed werk, dus zeker voortdoen.
iets afkraken zonder motivatie is trouwens nutteloos en te verwaarlozen.

Humor is het moeilijkste wat er is, want je kan nooit iedereen aan het lachen brengen, smaken verschillen enorm. En je moet het vooral zelf leren, constant. Tof dat je het idealisme hebt van ooit de perfecte cartoon te maken. Op dat vlak ben ik pessimistischer, je kan volgens mij nooit iedereen bereiken. Beter een beperkt publiek dat je graag heeft en steunt. Spijtig genoeg hoor je niet van iedereen die geniet van je werk hoe tof ze dat wel vinden, maar dat loont na een tijd, mensen onthouden dat.
En voila, ik wou dat even laten weten dat ik daar dus wel van geniet, dat je dat weet. Artists unite, I say. Blijven gaan !

1 september 2009 om 08:45  
Anonymous Mario zei...

Ik ben het volledig met je eens. Afkraken is heel gemakkelijk, en heel snel gebeurd. Ook filmmakers kunnen daarover meespreken. Er kruipen maanden, zoniet jaren in de productie van een film, en recensenten kunnen die dan in enkele zinnetjes maken of kraken. Frustrerend, maar niets aan te doen.

12 september 2009 om 07:48  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage